Wybierz swój język

Strona głównagodło służby cywilnej
Biuletyn Informacji Publicznej

Zasady Programu rehabilitacji domowej/ambulatoryjnej dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych, obowiązujące od 1 maja 2025 roku lub do wyczerpania środków.

1. Pomoc pieniężna na rehabilitację domową/ambulatoryjną przyznawana jest na wniosek osoby uprawnionej. Osobami uprawnionymi są działacze opozycji antykomunistycznej oraz osoby represjonowane z powodów politycznych, o których mowa w ustawie z dnia 20 marca 2015 roku o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych.

2. Do wniosku (PDF) o przyznanie pomocy pieniężnej na rehabilitację domową/ambulatoryjną należy w szczególności dołączyć:

a) dokumentację potwierdzającą dochód wnioskodawcy/osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe. Dochód wnioskodawcy/osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe może być również ustalony na podstawie dokumentacji znajdującej się już w Urzędzie, jeśli została wystawiona w okresie nie dłuższym niż 1 miesiąc od daty złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu. Termin 1 miesiąca nie dotyczy dokumentów potwierdzających aktualną wysokość świadczenia o charakterze stałym, takich jak emerytura/renta, zasiłek stały itp.;

b) zaświadczenie lekarskie potwierdzające wskazanie do podjęcia rehabilitacji lub skierowanie na rehabilitację, wystawione do 12 miesięcy przed złożeniem wniosku. Dokumentu nie muszą przedstawiać osoby, które ukończyły 75 rok życia.

c) oświadczenie o chęci podjęcia rehabilitacji domowej/ambulatoryjnej według załączonego wzoru lub kosztorys lub fakturę pro forma lub fakturę VAT wystawione na wnioskodawcę przez placówkę, która będzie realizować rehabilitację/zrealizowała rehabilitację.

3. Pomoc pieniężna w ramach Programu jest przekazywana przelewem na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę, bądź przekazem pocztowym na adres korespondencyjny wnioskodawcy. Urząd nie przekazuje zaliczek..

4. Pomoc pieniężna w ramach Programu może być przyznana wyłącznie na standardowe świadczenie proponowane przez placówkę realizującą leczenie rehabilitacyjne. Nie może być przyznana na świadczenie o podwyższonym standardzie (typu LUX, zabiegi SPA itp.).

5. Przyznana pomoc pieniężna może być wykorzystana wyłącznie na realizację leczenia wskazanego w fakturze pro forma lub kosztorysie lub fakturze VAT lub oświadczeniu o chęci podjęcia rehabilitacji domowej/ambulatoryjnej.

6. Pomoc pieniężna w ramach Programu może być przyznana po ustaleniu stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej wnioskodawcy lub osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z wnioskodawcą w kwotach określonych w poniższej Tabeli. Jeżeli koszt planowanej rehabilitacji jest wyższy niż wynikający z zasad programu, pozostałą do zapłaty kwotę zobowiązany jest ponieść wnioskodawca

Maksymalna wysokość pomocy pieniężnej
(kwoty brutto)

dla osoby uprawnionej samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 290% najniższej emerytury (5448,84 zł) ogłaszanej przez Prezesa ZUS na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.), zwanej dalej „najniższą emeryturą”

dla osoby uprawnionej samotnie gospodarującej, której dochód przekracza kwotę 290% najniższej emerytury (5448,84 zł)

dla osoby uprawnionej, której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 220% najniższej emerytury (4133,60 zł na osobę)

dla osoby uprawnionej, której dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 220% najniższej emerytury (4133,60 zł na osobę)

dla osoby uprawnionej będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód nie przekracza kwoty odpowiadającej 350% najniższej emerytury (6576,19 zł) bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym

dla osoby uprawnionej będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód przekracza kwotę odpowiadającą 350% najniższej emerytury (6576,19 zł) bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym

do 5000 zł

do 3500 zł

7. Za osobę całkowicie niezdolną do pracy i do samodzielnej egzystencji uznaje się osobę, która posiada orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji. Okoliczność posiadania statusu osoby całkowicie niezdolnej do pracy oraz do samodzielnej egzystencji ustala się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami na podstawie przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów takich jak:

a) orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji wydane przez organ rentowy (ZUS, KRUS, MSWiA, MON, BESW i Powiatowy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności),

b) orzeczenie o I grupie inwalidzkiej wydane przez organ rentowy,

c) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności w przypadku osiągnięcia przez wnioskodawcę wieku emerytalnego,

d) orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane przez organ rentowy, jeśli wnioskodawca osiągnął wiek emerytalny

8. Korzystanie z rehabilitacji w ramach NFZ lub PCPR/PFRON nie wyklucza możliwości ubiegania się o przyznanie pomocy pieniężnej na rehabilitację domową/ambulatoryjną w ramach niniejszego Programu ze środków budżetowych będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

9 . Rehabilitacja domowa/ambulatoryjna dofinansowana w ramach Programu musi rozpocząć się w roku, w którym obowiązuje Program.

10. Pomoc pieniężna na rehabilitację domową/ambulatoryjną w ramach Programu może być przyznana dwa razy w roku kalendarzowym, tj. każdorazowo do 5000 zł lub 3500zł.

11. Pomoc pieniężna udzielana w ramach Programu może być przyznana na rehabilitację domową/ambulatoryjną realizowaną wyłącznie na terenie Polski.

12. Program będzie realizowany do dnia 31 grudnia 2025 roku bądź do wyczerpania środków przeznaczonych na jego realizację, jeśli nastąpi to wcześniej. Kompletny wniosek o przyznanie pomocy pieniężnej w ramach Programu lub uzupełnienie wniosku powinny wpłynąć do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych do dnia 30 listopada 2025 r. (decyduje data wpływu do Urzędu). Wnioski, które wpłyną lub zostaną uzupełnione po tym terminie mogą być rozpatrzone na zasadach ogólnych określonych w ustawach wskazanych w podstawie prawnej niniejszego Programu.

 

W przypadku jakichkolwiek pytań proszę o kontakt pod numerem telefonu 22 276-77-77 lub adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. bądź z:

  • Panią Joanną Kłosiewicz, tel. 22 276-77-83, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Biuletyn Kombatant

nr 3 (411) marzec 2025

marzec.2025

Pożegnania

Z głębokim smutkiem zawiadamiam,

że 20 marca 2025 roku zmarł

 

ŚP

ppłk Janusz Gołuchowski

ps. „Orwicz”

 

urodzony 4 marca 1928 roku w Warszawie.

Więcej…