Wybierz swój język

Strona głównagodło służby cywilnej
Biuletyn Informacji Publicznej

Zasady Programu dofinansowania zakupu aparatu słuchowego/aparatów słuchowych i wkładki usznej/wkładek usznych dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych od 1 maja 2025 roku.

1. Pomoc pieniężna na zakup aparatu słuchowego/aparatów słuchowych i wkładki usznej/wkładek usznych przyznawana jest na wniosek osoby uprawnionej. Osobami uprawnionymi do korzystania z Programu są działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych, o których mowa w ustawie z dnia 20 marca 2015 roku o działaczach opozycji i osobach represjonowanych z powodów politycznych.

2. Pomoc finansowa może być przyznana na zakup maksymalnie dwóch aparatów słuchowych i dwóch wkładek usznych przy niedosłuchu w obu uszach (po jednym na każde ucho). Jeśli koszt zakupu jest wyższy niż kwota przewidziana w Programie, pomoc zostanie udzielona tylko do ustalonego limitu. Resztę kosztów musi pokryć wnioskodawca.

3. Przy przyznawaniu dofinansowania na 2025 rok zostanie uwzględniona pomoc otrzymana na ten sam cel poza Programem w 2024 roku. Kwota dofinansowania zostanie o nią pomniejszona.

4. Dofinansowanie w ramach Programu na 2025 r. nie może być przyznane dla osób, które skorzystały z dofinansowania zakupu aparatów słuchowych w ramach realizowanych w latach 2022 - 2024 programów Szefa Urzędu dla członków Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość RP, kombatantów oraz ofiar represji, osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych, cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych lub Programu dofinansowania zakupu aparatów słuchowych dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych realizowanego w latach 2022-2024.

Warunki uczestnictwa w Programie

 

Faktura VAT

Faktura proforma

 

Konieczność złożenia wniosku o przyznanie pomocy pieniężnej wzór wniosku do pobrania

 
 

Konieczność załączenia do wniosku:

a) faktury VAT uwzględniającej dofinansowanie z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł wystawioną w terminie do 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu,

b) dokumentu potwierdzającego wysokość dochodu wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy wystawionego w terminie do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu. Termin 3 miesięcy nie dotyczy dokumentów potwierdzających aktualną wysokość świadczeń o charakterze stałym, takich jak: emerytura, zasiłek stały itp.

Konieczność załączenia do wniosku:

a) dofinansowanie przysługuje osobom z ważnym zleceniem na aparaty i wkładki uszne potwierdzonym przez NFZ. Osoby, które wcześniej otrzymały dofinansowanie z Urzędu, nie muszą przedstawiać takiego zlecenia.

b) faktury pro forma lub kosztorysu uwzględniającego dofinansowanie z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł wystawionego w terminie do 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu,

c) dokumentu potwierdzającego wysokość dochodu wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy wystawionego w terminie do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu. Termin 3 miesięcy nie dotyczy dokumentów potwierdzających aktualną wysokość świadczeń o charakterze stałym, takich jak: emerytura, zasiłek stały itp.

 

Faktura VAT powinna być wystawiona na nazwisko wnioskodawcy.

Faktura proforma powinna być wystawiona na nazwisko wnioskodawcy. 

 

Pomoc zostanie wypłacona wnioskodawcy po zakupie aparatów, na podany rachunek bankowy lub przekazem pieniężnym.

Pomoc będzie przekazywana bezpośrednio na konto punktu realizującego zlecenie, zgodnie z fakturą pro forma.

 

 

5. Dofinansowanie może wynieść do 100% brakującej kwoty po odjęciu innych źródeł wsparcia (np. NFZ, PFRON i inne), maksymalnie 7 500 zł lub 5 000 zł na jeden aparat z wkładką – po spełnieniu kryteriów dochodowych z Tabeli.

 

 

 

 

Liczba aparatów i wkładek usznych

     Maksymalna wysokość pomocy pieniężnej (kwoty brutto)

 

dla osoby uprawnionej samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 290% najniższej emerytury (5448,84 zł) ogłaszanej przez Prezesa ZUS na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.), zwanej dalej „najniższą emeryturą”

dla osoby uprawnionej samotnie gospodarującej, której dochód przekracza kwotę 290% najniższej emerytury (5448,84 zł)

 

dla osoby uprawnionej, której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 220% najniższej emerytury (4133,60 zł na osobę)

dla osoby uprawnionej, której dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 220% najniższej emerytury (4133,60 zł na osobę)

 

dla osoby uprawnionej będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód nie przekracza kwoty odpowiadającej 350% najniższej emerytury (6576,19 zł) bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym

dla osoby uprawnionej będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód przekracza kwotę odpowiadającą 350% najniższej emerytury (6576,19 zł) bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym

 

1 aparat słuchowy i 1 wkładka uszna

do 7 500 zł

do 5 000 zł

 

2 aparaty słuchowe i 2 wkładki uszne

do 15 000 zł

do 10 000 zł

 

 

6. Za osobę całkowicie niezdolną do pracy i do samodzielnej egzystencji uznaje się osobę, która posiada orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji. Okoliczność posiadania statusu osoby całkowicie niezdolnej do pracy oraz do samodzielnej egzystencji ustala się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami na podstawie przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów takich jak:

a) orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji wydane przez organ rentowy (ZUS, KRUS, MSWiA, MON, BESW i Powiatowy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności),

b) orzeczenie o I grupie inwalidzkiej wydane przez organ rentowy,

c) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności w przypadku osiągnięcia przez wnioskodawcę wieku emerytalnego,

d) orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane przez organ rentowy, jeśli wnioskodawca osiągnął wiek emerytalny.

7. Program będzie realizowany do dnia 31 grudnia 2025 roku bądź do wyczerpania środków przeznaczonych na jego realizację, jeśli nastąpi to wcześniej. Kompletny wniosek o przyznanie pomocy pieniężnej w ramach Programu lub uzupełnienie wniosku powinny wpłynąć do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych do dnia 30 listopada 2025 r. (decyduje data wpływu do Urzędu). Wnioski, które wpłyną lub zostaną uzupełnione po tym terminie mogą być rozpatrzone na zasadach ogólnych określonych w ustawach wskazanych w podstawie prawnej niniejszego Programu.

W przypadku jakichkolwiek pytań proszę o kontakt pod numerem telefonu 22 276-77-77 lub adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. bądź z:

  • Panią Patrycją Jaworską, tel. 22 276-77-90,

         adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Panią Anną Gawrońską, tel. 22 276-77-87,

         adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Biuletyn Kombatant

nr 3 (411) marzec 2025

marzec.2025

Pożegnania

Z głębokim smutkiem zawiadamiam,

że 20 marca 2025 roku zmarł

 

ŚP

ppłk Janusz Gołuchowski

ps. „Orwicz”

 

urodzony 4 marca 1928 roku w Warszawie.

Więcej…