-
Lech Parell, Szef Urzędu,
-
Michał Syska, Zastępca Szefa Urzędu,
-
Andrzej Bida, Dyrektor Generalny.
Do kompetencji Szefa Urzędu należy w szczególności:
-
kierowanie działalnością Urzędu w sposób zapewniający realizację przepisów:
-
ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371 z późn. zm.),
-
ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. Nr 87, poz. 395 z późn. zm.),
-
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118 z późn. zm.),
-
ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o szczególnych zasadach, warunkach i trybie mianowania na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy uczestniczących w walkach o wolność i niepodległość Polski podczas II wojny światowej i w okresie powojennym (Dz. U. Nr 72, poz. 804).
-
-
opracowywanie i współuczestniczenie w przygotowywaniu projektów aktów normatywnych w sprawach dotyczących kombatantów i osób represjonowanych,
-
podejmowanie decyzji w sprawach przyznawania i pozbawiania uprawnień, o których mowa w ustawie o kombatantach,
-
podejmowanie decyzji w sprawach przyznawania lub odmowy przyznania świadczenia, o którym mowa w ustawie o świadczeniu pieniężnym,
-
przedstawianie wniosków o nadanie orderów i odznaczeń, o których mowa w ustawie o kombatantach,
-
przedstawianie wniosków o mianowanie kombatantów na wyższe stopnie wojskowe, o których mowa w ustawie o mianowaniu,
-
podejmowanie decyzji w sprawach wniosków dotyczących potwierdzenia okresów uwzględnianych przy ustalaniu prawa do świadczeń emerytalno-rentowych,
-
dysponowanie Państwowym Funduszem Kombatantów,
-
organizowanie działalności informacyjnej, dokumentacyjnej i wydawniczej na potrzeby środowisk kombatanckich.
-
Szef Urzędu może powoływać, stosownie do potrzeb, odpowiednie zespoły konsultacyjno-doradcze.
-
Szef Urzędu występuje do właściwego organu o powołanie zastępcy Szefa Urzędu.
Do kompetencji Zastępcy Szefa Urzędu należy:
-
Kierowanie i reprezentowanie Urzędu w czasie nieobecności Szefa.
-
Zakres działania Zastępcy Szefa Urzędu ustala Szef Urzędu w odrębnym trybie.
Do zadań Dyrektora Generalnego Urzędu należy:
-
zapewnianie funkcjonowania i ciągłości pracy Urzędu, warunków jego działania, a także organizacji pracy, w szczególności przez:
-
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez organ administracji rządowej, z wyjątkiem komórek bezpośrednio nadzorowanych przez ten organ na podstawie ustaw,
-
nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej Urzędu,
-
występowanie z wnioskiem do właściwego organu administracji rządowej o nadanie regulaminu organizacyjnego Urzędu lub jego komórek organizacyjnych, a następnie ustalanie regulaminu pracy,
-
gospodarowanie mieniem Urzędu, w tym zlecanie usług i dokonywanie zakupów dla Urzędu oraz zapewnianie prowadzenia ewidencji majątku Urzędu,
-
reprezentowanie Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Urzędu, z zastrzeżeniem art. 26 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91, poz. 577),
-
prowadzenie kontroli wewnętrznej w Urzędzie,
-
zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
-
zapewnianie przestrzegania zasad techniki prawodawczej,
-
-
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Urzędzie oraz realizowanie polityki personalnej w służbie cywilnej, a w szczególności:
-
dokonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy,
-
dysponowanie funduszem nagród,
-
administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w Urzędzie,
-
-
wykonywanie określonych zadań Szefa Urzędu,
-
wykonywanie innych zadań z upoważnienia organu administracji rządowej.