Aktualności
O Urzędzie w języku łatwym do czytania i zrozumienia (ETR)
Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych znajduje się przy ulicy Wspólnej 2/4 w Warszawie. Urzędem kieruje Szef Urzędu Lech Parell.
Czym zajmuje się Urząd?
Nasz Urząd opiekuje się bohaterami, którzy walczyli o wolność Rzeczypospolitej podczas drugiej wojny światowej i w okresie zniewolenia komunistycznego. Są nimi zarówno kombatanci, jak i działacze opozycji antykomunistycznej. Opiekujemy się również osobami represjonowanymi przez Niemców i Sowietów w czasie II wojny światowej oraz przez władze komunistyczne w okresie PRL.
Wszystkie osoby, które otrzymały decyzję Szefa Urzędu o przyznaniu lub potwierdzeniu uprawnień, są naszymi podopiecznymi.
Podopieczni Urzędu mogą korzystać z różnych przywilejów. Mają prawo do otrzymywania dodatków pieniężnych, wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo przez nasz Urząd. Podopieczni Urzędu mają pierwszeństwo w dostępie do lekarzy i nie potrzebują skierowania do lekarzy specjalistów. Mogą bez kolejki wykupić leki w aptece. Przysługują im tańsze bilety na podróż pociągiem i komunikacją miejską.
Podopieczni Urzędu mogą również otrzymać od Szefa Urzędu pomoc pieniężną. Mogą ją przeznaczyć na zakup sprzętu medycznego i leków, opłacenie opieki pielęgnacyjnej lub innych kosztów związanych między innymi z leczeniem, jeśli nie stać ich na samodzielne poniesienie tych wydatków.
Pamiętamy o bohaterach walk o wolność Polski i o osobach represjonowanych z powodów politycznych. Szef Urzędu nadaje im honorowe odznaczenia. Organizujemy na ich cześć i z ich udziałem uroczystości w kraju i za granicą w rocznice ważnych wydarzeń historycznych. Zdjęcia i filmy z tych uroczystości możesz obejrzeć na naszej stronie internetowej i profilach Urzędu na Facebooku, Twitterze i YouTube.
Szef Urzędu przyznaje dotacje, czyli środki do wydania na konkretny cel. Otrzymują je organizacje, które wygrają konkurs. Za te pieniądze organizacje wydają książki i nagrywają filmy o tematyce historycznej związanej z działalnością Urzędu. Organizują również wydarzenia o charakterze patriotycznym. Dotacje przyznawane są także na wykonywanie zadań opiekuńczych na rzecz naszych podopiecznych. Tak było podczas pandemii, gdy organizacje dowoziły kombatantom obiady do domów.
Wspólnie z innymi urzędami i ministerstwami pracujemy nad przepisami prawa dotyczącymi kombatantów, działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych. Staramy się, by pomoc dla nich była coraz lepsza i aby mogło z niej korzystać jak najwięcej osób potrzebujących.
Jak stać się podopiecznym Urzędu?
Żeby stać się podopiecznym Urzędu, musisz otrzymać decyzję Szefa Urzędu o przyznaniu lub potwierdzeniu uprawnień kombatanta, działacza opozycji antykomunistycznej albo osoby represjonowanej.
W tym celu przygotuj wniosek, podpisz go i wyślij do naszego Urzędu pocztą, przez ePUAP albo złóż go osobiście w naszym Punkcie Informacyjnym.
Możesz skorzystać z formularzy wniosków znajdujących się na stronie internetowej Urzędu. Wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, a później „Formularze”. Pobierz formularz właściwego wniosku, wypełnij go, podpisz, załącz wymagane dokumenty i wyślij do Urzędu albo złóż w Punkcie Informacyjnym.
Jeśli nie możesz sam przeczytać formularza, wybrać właściwego, pobrać go ze strony internetowej, uzupełnić go, nie możesz go podpisać albo wysłać, skontaktuj się z naszymi pracownikami. Udzielą ci szczegółowych wskazówek, co należy zrobić, żeby złożyć kompletny wniosek.
Po otrzymaniu wniosku będziemy w tej sprawie prowadzić postępowanie administracyjne. Na koniec Szef Urzędu może wydać decyzję o potwierdzeniu uprawnień.
Wejście do Urzędu
Do budynku, w którym znajduje się Urząd, możesz wejść głównym wejściem od ulicy Wspólnej. Z tej strony znajduje się recepcja. Przed budynkiem znajduje się parking z miejscami dla niepełnosprawnych oznaczonymi kolorem niebieskim oraz wjazd dla wózków inwalidzkich. Drzwi do budynku otwierają się automatycznie. Żeby wejść do części budynku zajmowanej przez Urząd, umów się wcześniej z pracownikiem prowadzącym twoją sprawę i pobierz przepustkę w recepcji.
Do budynku możesz wejść także od ulicy Żurawiej, gdzie również są miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych oznaczone kolorem niebieskim. Z tej strony w budynku, na parterze znajduje się Punkt Informacyjny naszego Urzędu. Aby do niego wejść, nie musisz mieć przepustki.
Punkt Informacyjny
Do Punktu Informacyjnego możesz zjechać windą dla osób niepełnosprawnych, którą obsługuje się samodzielnie. W Punkcie Informacyjnym możesz zostawić pismo albo porozmawiać z pracownikiem Urzędu. Punkt Informacyjny Urzędu jest czynny w dniach: poniedziałek w godz. 8.00 - 18.00, wtorek – piątek w godz. 8.15 – 16.15.
(przerwa w godz. 13.00 – 13.30).
W budynku
W budynku są szerokie korytarze i drzwi, w których zmieści się wózek inwalidzki. Na każdym piętrze są łazienki dla osób niepełnosprawnych, oznaczenia, które im pomagają i windy. Jest winda z oznaczeniami w alfabecie Brajla. W windzie tej są emitowane ustne komunikaty, które informują o tym, na jakim piętrze się znajdujemy i o tym, że otwierają się drzwi. Pętla indukcyjna wspomagająca aparaty słuchowe znajduje się w recepcji i w sali konferencyjnej. W sali konferencyjnej odbywają się spotkania. W budynku są dostępne fotele do wynoszenia osób, które nie będą mogły wyjść same w razie niebezpieczeństwa, na przykład w razie pożaru. Są wyznaczeni opiekunowie na wypadek ewakuacji. Każda osoba niepełnosprawna otrzyma w razie niebezpieczeństwa pomoc, jakiej będzie potrzebowała.
Obsługa osób niesłyszących i niedosłyszących w Urzędzie
W Urzędzie można porozmawiać w języku migowym.
Zgłoś nam chęć skorzystania z pomocy tłumacza na 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie. Wybierz do rozmowy z tłumaczem Polski Język Migowy (PJM), system językowo-migowy (SJM) albo system komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
Zgłoszenie możesz przekazać w dowolnej formie:
- możesz wysłać faks na nr 22 227 04 07 albo e-mail na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. albo
- możesz złożyć pismo osobiście w Punkcie Informacyjnym lub wysłać je pocztą na adres: Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa albo wysłać je przez ePUAP na adres: /UdSKiOR/skrytka albo
- możesz zadzwonić lub poprosić inną osobę, żeby zadzwoniła w twoim imieniu na numer telefonu: 22 276 77 77 – wówczas możesz telefoniczne zgłosić potrzebę skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.
Możesz też porozmawiać z nami on-line w języku migowym. W tym celu zainstaluj na swoim komputerze lub telefonie program Skype używany w naszym Urzędzie. Następnie kliknij w ten link: Kontakt w języku migowym.
Uprzejmie informujemy, że w dniu 30 kwietnia 2021 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 794).
Poniżej przedstawiamy informacje na temat najważniejszych regulacji zawartych w nowelizacji.
A. ZMIANY ZASAD PRZYZNAWANIA POMOCY PIENIĘŻNEJ DLA WSZYSTKICH PODOPIECZNYCH URZĘDU.
Zmiany wprowadzone omawianą ustawą zwiększyły dostępność pomocy pieniężnej dla wszystkich Podopiecznych Urzędu, tj. kombatantów, osób deportowanych do pracy przymusowej, żołnierzy-górników, cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych oraz dla działaczy opozycji antykomunistycznej oraz osób represjonowanych z powodów politycznych.
Obejmują one:
1) zwiększenie częstotliwości przyznawania pomocy pieniężnej jednorazowej.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznawana 2 razy w roku.
2) podniesienie kryteriów dochodowych przy pomocy jednorazowej:
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana, jeżeli:
1) dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza kwoty odpowiadającej 290% najniższej emerytury
(przed nowelizacją ustawy było to: 220%),
2) dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 220% najniższej emerytury
(przed nowelizacją ustawy było to: 150%),
3) dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 350%
najniższej emerytury, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą całkowicie niezdolną do pracy i do samodzielnej egzystencji.
(przed nowelizacją ustawy było to: 300%).
3) podniesienie kryteriów dochodowych przy pomocy okresowej:
Pomoc pieniężna okresowa moze być przyznana, jeżeli:
1) dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza kwoty odpowiadającej 220% najniższej emerytury
(przed nowelizacją ustawy było to: 150%),
2) dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 150% najniższej emerytury (przed nowelizacją ustawy było to: 100%).
4) podniesienie wysokości pomocy pieniężnej jednorazowej:
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznawana do wysokości 150% najniższej emerytury, przy czym pomoc przeznaczona
na częściowe pokrycie kosztów zakupu wyrobów medycznych może
być przyznawana do wysokości 350% najniższej emerytury, a na dostosowanie pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju niepełnosprawności
jest przyznawana do wysokości 450% najniższej emerytury.
B. POTWIERDZANIE PRZEZ SZEFA URZĘDU NOWEGO OKRESU NA PODSTAWIE USTAWY O EMERYTURACH I RENTACH Z FUS.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych od 30 maja 2021 r. potwierdza nowy okres składkowy – okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce.
Tak jak w przypadku dotychczas potwierdzanych okresów: świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r. oraz niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych, okres pozbawienia możliwości wykonywania zawodu może zostać potwierdzany na wniosek złożony do Szefa Urzędu, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji w sprawie. Nowy okres może być dowodzony w szczególności dokumentami lub zeznaniami świadków.
Formularz wniosku o potwierdzenie okresu pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce jest udostępniony na stronie internetowej www.kombatanci.gov.pl w zakładce: „Formularze”. |
C. WPROWADZENIE NOWEGO SPOSOBU USTALENIA PODSTAWY WYMIARU KAPITAŁU POCZĄTKOWEGO W ODNIESIENIU DO OKRESÓW
SKŁADKOWYCH/UZNANYCH ZA SKŁADKOWE Z TYTUŁU PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI NIEPODLEGŁOŚCIOWEJ/REPRESJI Z
POWODÓW POLITYCZNYCH.
Nowelizacja ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła nowy sposób ustalania podstawy wymiaru kapitału początkowego w odniesieniu do każdego z okresów składkowych/uznawanych za składkowe zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tj. okresu:
- osadzenia w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski na mocy skazania albo bez wyroku po dniu 31 grudnia 1955 r. za działalność polityczną,
- świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r.,
- niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych,
- internowania na podstawie art. 42 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym (Dz.U. poz. 154 z 1982 r. poz. 18 oraz z 1989 r. poz. 178),
- okresu pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce – nowy okres potwierdzany przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.
Za podstawę wymiaru składek za rok, w którym przypada okres potwierdzony jako składkowy, przyjmuje się kwotę przeciętnego wynagrodzenia proporcjonalnie do tego okresu.
Ubezpieczonym, którym ustalono kapitał początkowy, wysokość emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, ponownego ustalenia kapitału początkowego, wysokości emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy z uwzględnieniem nowych rozwiązań dokonuje się na ich wniosek, o ile jest to dla nich korzystniejsze.
Decyzję w sprawie ponownego ustalenia kapitału początkowego, ponownego ustalenia wysokości emerytury, w tym również emerytury obliczonej z uwzględnieniem przeliczonego kapitału początkowego, oraz decyzję w sprawie ponownego ustalenia wysokości renty z tytułu niezdolności do pracy lub renty rodzinnej organ rentowy wydaje w ciągu 30 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania tej decyzji.
Wnioski o ustalenie kapitału podstawowego należy składać we właściwych organach rentowych.
Osoby, które mają ustalony kapitał początkowy albo wysokość emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy przed 1 czerwca 2021 r. i chcą skorzystać z ich przeliczenia na podstawie zmienionych przepisów, powinny złożyć odpowiednio wniosek w sprawie kapitału początkowego (EKP) lub wniosek o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego (ERPO). Wniosek powinny również złożyć osoby, które chcą skorzystać z przeliczenia renty rodzinnej po ubezpieczonych posiadających wymienione wyżej okresy.
Emerytura lub renta w nowej wysokości przysługuje od miesiąca zgłoszenia wniosku, nie wcześniej niż od 1 czerwca 2021 r.
Poniżej link do informacji zamieszczonej na stronie internetowej ZUS:
D. ZMIANA ZASAD PRZYZNAWANIA ŚWIADCZENIA WYRÓWNAWCZEGO.
Zgodnie z nowelizacją świadczenie wyrównawcze przysługuje osobie uprawnionej pobierającej nie tylko emeryturę lub rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy, lecz także osobom pobierającym rentę rodzinną w kwocie niższej niż 2676,88 zł brutto miesięcznie.
E. ZMIANY W USTAWIE Z DNIA 14 SIERPNIA 2020 R. O ŚWIADCZENIU PIENIĘŻNYM PRZYSŁUGUJĄCYM OSOBOM ZESŁANYM LUB
DEPORTOWANYM PRZEZ WŁADZE ZWIĄZKU SOCJALISTYCZNYCH REPUBLIK RADZIECKICH W LATACH 1936–1956.
W zmienianej ustawie wyłączone zostało czasowe ograniczenie do lat 1936-1956 okresu podlegania represjom, za które należne jest świadczenie pieniężne.
F. DODATKOWY URLOP DLA DZIAŁACZY OPOZYCJI ANTYKOMUNISTYCZNEJ ORAZ OSÓB REPRESJONOWANYCH Z POWODÓW
POLITYCZNYCH.
Działaczom opozycji antykomunistycznej oraz osobom represjonowanym z powodów politycznych pozostającym w zatrudnieniu przysługuje dodatkowy 5-dniowy urlop w roku kalendarzowym.
G. MOŻLIWOŚĆ ZWOLNIENIA Z OPŁAT ZA POBYT W DOMACH POMOCY SPOŁECZNEJ DZIAŁACZY OPOZYCJI ANTYKOMUNISTYCZNEJ
ORAZ OSÓB REPRESJONOWANYCH Z POWODÓW POLITYCZNYCH
Samorządy mają prawo zwolnienia działaczy opozycji antykomunistycznej oraz osób represjonowanych z powodów politycznych z opłat za pobyt w domu pomocy społecznej. Zwolnienie z opłat jest możliwe na wniosek lub z urzędu, całkowicie lub częściowo. Przy podejmowaniu decyzji o całkowitym albo częściowym zwolnieniu działaczy opozycji antykomunistycznej oraz osób represjonowanych z powodów politycznych z opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej albo o odmowie zwolnienia brane są pod uwagę możliwości i sytuacja finansowa gminy.
H. WEJŚCIE W ŻYCIE NOWYCH PRZEPISÓW.
Ustawa weszła w życie w dniu 30 maja 2021 roku, z wyjątkiem art. 11–15, które dotyczą nowego sposobu ustalania przez ZUS podstawy wymiaru emerytury - weszły one w życie z dniem 1 czerwca 2021 r.
Uprzejmie informujemy, że od dnia 1 września 2020 roku Punkt Informacyjny Urzędu będzie ponownie otwarty.
W trosce o bezpieczeństwo naszych Podopiecznych, w sytuacji trwającego zagrożenia zakażeniem COVID-19, uprzejmie prosimy o przestrzeganie poniższych zasad korzystania z Punktu Informacyjnego:
1.W Punkcie Informacyjnym poza pracownikiem Urzędu może przebywać tylko jedna osoba.
2.W Punkcie Informacyjnym można przebywać wyłącznie w maseczce ochronnej.
3.Przed wejściem do Punktu Informacyjnego prosimy o dezynfekcję rąk płynem odkażającym. Dozownik z płynem jest do Państwa dyspozycji na wprost wejścia do budynku od ul. Żurawiej 3/5.
W związku z trwającą epidemią koronawirusa rekomendujemy Państwu minimalizowanie kontaktów osobistych do sytuacji tego bezwzględnie wymagających oraz korzystanie z możliwości kontaktu telefonicznego z Urzędem na nr 22 276 77 77 lub adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Dla ułatwienia kontaktu są udostępnione dla Państwa dodatkowe numery telefonów: 22 276 77 19, 22 276 77 68, 22 276 77 72, 22 276 77 73, 22 276 77 75.
Informujemy, że od dnia 1 września 2020 r. Punkt Informacyjny będzie czynny w dniach poniedziałek – czwartek w godz. 8.15 – 16.15 oraz w piątki w godz. 8.15 – 14.30.