Uroczyste zakończenie ogólnopolskich: XXII Konkursu Historycznego oraz X Olimpiady Tematycznej odbyły się 3 czerwca 2017 r. w Sali Musztry w Szkole Podchorążych w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Podczas gali finałowej p.o. Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk uhonorował Medalami „Pro Patria” nauczycieli zasłużonych dla kultywowania pamięci o walkach o niepodległość RP, którzy od lat są zaangażowani w przygotowanie konkursu. Odznaczeni zostali: Dariusz Dudziak, Leszek Jasiński, Zbigniew Grzesiak, Zofia Ogonowska, Przemysław Paradowski, Andrzej Sepełowski, Edyta Zielińska, Edyta Porządnicka-Lamch, Jerzy Śnieć.

 

Walczący o niepodległość Polski brali siłę z poprzednich pokoleń. Pokolenie powstania listopadowego brało swoją moc, brało swoją siłę z poprzednich pokoleń. Z pokolenia konfederatów barskich i jeszcze z tego etosu rycerskiego I RP. Potem z tych młodych podchorążych siłę brali powstańcy styczniowi, legioniści Józefa Piłsudskiego, żołnierze Polskiej Organizacji Wojskowej i wreszcie żołnierze Polskiego Państwa Podziemnego i Wojska Polskiego walczącego na wszystkich frontach II wojny światowej. Brali siłę z poprzednich pokoleń, ponieważ zgłębiali również wiedzę dotyczącą pokoleń poprzednich. W Rzeczypospolitej historia zawsze znajdowała swoje szczególne miejsce. O czerpaniu siły z poprzednich pokoleń wielokrotnie mówił św. Jan Paweł II, który został ukształtowany w modelu wychowania II RP, gdzie bardzo duży nacisk kładziono właśnie na edukację historyczną. Jan Paweł II pisał w swojej ostatniej książce, która ukazała się zaledwie parę tygodni przed jego śmiercią - w „Pamięci i tożsamości” - że dzieje narodu i historia narodu to ciąg pokoleń, które połączone są tymi samymi wartościami. Cieszyć się należy, że młodzi ludzie, laureaci konkursu i olimpiady mogą dzisiaj swoje laury odbierać w obecności pokolenia walczącego o niepodległość Rzeczypospolitej - w obecności kombatantów, w obecności dam i kawalerów orderu wojennego Virtuti Militari - mówił gratulując laureatom konkursu p.o. Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk.

 

Oprócz wspierania świadomości patriotycznej, konkurs popularyzuje wśród młodzieży tematykę historii wojskowości oraz wiedzę o losach żołnierza i dziejach oręża. Budzi również zainteresowania przeszłością i kształtuje umiejętności krytycznego myślenia o dziejach minionych. Co ważne, rozwija także umiejętność pracy ze źródłami historycznymi pisanymi i materialnymi.

 

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas IV–VI, uczniów gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych, szczególnie zainteresowanych historią wojskowości. Tematyka tegorocznej edycji obejmowała historię Polski i historię powszechną dziejów oręża polskiego w latach 1531 – 1683 z uwzględnieniem znajomości m.in.: broni i barwy, architektury obronnej, literatury, malarstwa batalistycznego i portretowego, muzyki i pieśni, tekstów źródłowych, topografii wojskowej, heraldyki, sfragistyki i falerystyki (pieczęcie, odznaki i znaki honorowe) formacji wojskowych oraz sylwetek dowódców.

 

Organizatorem i ogólnopolskim koordynatorem konkursu jest Mazowiecki Kurator Oświaty działający w porozumieniu z innymi kuratorami. Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objął Minister Edukacji Narodowej.

 

Współorganizatorami Konkursu są: Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w  Warszawie, Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych „Delta” w Płocku oraz Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

 

Współorganizatorami Olimpiady są: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Centralna Biblioteka Wojskowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, natomiast partnerem jest Fundacja Rodziny Józefa Piłsudskiego. Olimpiada współfinansowana jest ze środków Fundacji PZU.

 

nr 2 (398) 2024 luty

2024 luty